A közúti közlekedés szén-dioxid-kibocsátásának csökkentésére irányuló erőfeszítések új kihívások elé állítják az európai autóipart. Az Európai Bizottság ütemtervének teljesítése érdekében, Európában az iparági szereplők jelentős beruházásokat valósítanak meg, különösen az akkumulátoros elektromos járművek (BEV) akkumulátorainak fejlesztése és gyártása terén mutatkozó hiányosságok felszámolása terén. Közép- és Kelet-Európa kiemelt szerepet tölt be ezen a téren, jelentős beruházásokat vonz a BEV akkumulátorgyártók részéről. A V4-országokban a külföldi befektetők azonban a rövid távú nyereséget helyezik előtérbe a hosszú távú stratégiákkal szemben, és az összeszerelésen alapuló szerepeket tartják fenn a magasabb értékű tevékenységek előmozdítása helyett. Hasonlóképpen, Szerbia autóipara elsősorban külföldi befektetések révén bővült, bár a külföldről importált összetett alkatrészek összeszerelésének túlsúlyos szerepe miatt korlátozott hozzáadott értékkel.
A konferencia a projekt résztvevői, a téma irányt érdeklődők, valamint az iparágban érdekeltek között teremti meg párbeszéd lehetőségét. Az összejövetel során az iparágban érdekeltek és a kutatók megosztják az elektromos autógyártás kiépítésére vonatkozó állami politikákkal kapcsolatos kutatási eredményeiket, tapasztalataikat valamint az autóipari átmenetnek a közép- és kelet-európai autóiparra gyakorolt hatását.
Ez a konferencia a Nemzetközi Visegrádi Alap által finanszírozott, „Shift to electric car production: national strategies in Central and Eastern Europe” című nemzetközi projekt eseménye. Visegrad Grant No. 22330218
A KONFERENCIA CÍME: State policies on the buildout of electric car production in CEE countries
IDŐPONT: 2024. október 29.
HELYSZÍN: HTK, 1097 Budapest, Tóth Kálmán utca 4. (ON MAP)/ Földszint, K. 11-12. terem
SZERVEZŐ: HUN-REN KRTK – Világgazdasági Intézet, a Nemzetközi Visegrádi Alap támogatásával
A konferencia nyelve ANGOL
PROGRAM ÉS ELŐADÁSOK
SESSION 1: EXPERIENCES OF TRANSITION IN THE AUTOMOTIVE INDUSTRY
Csaba Kilián (Executive secretary-general, Association of Hungarian Automotive Industry – MAGE): Overview of the challenges of the Hungarian automotive sector
Márton Czirfusz (Periféria Policy and Research Center, HUN-REN CERS – IRS): Hungarian labour challenges in EV battery production
Andrea Éltető (HUN-REN CERS – IWE): Environmental effects of EV battery production in Hungary
Michał Schwabe (Warsaw School of Economics): Poland’s electric car: From ambition to disappointment
Petar Mitić (Institute of Economic Sciences): Lithium unveiled: Market trends and Serbia’s mining situation and potential
SESSION 2: STATE POLICIES ENCOURAGING BEV PRODUCTION
Adam A. Ambroziak (Warsaw School of Economics): Polish state policies and incentives on electric car production
Eva Křenková and Iveta Černá (Prague University of Economics and Business): Czech state incentive schemes for the development of electric car production
Tomáš Dudáš (Pan European University): Government policies to develop the BEV industry in Slovakia
Isidora Beraha (Institute of Economic Sciences): Steering toward sustainability: Government policies for electric vehicle production in Serbia
Gábor Túry and Tamás Szigetvári (HUN-REN CERS – IWE): State policies and investment incentives for the development of the electric car industry in Hungary
FÉNYKÉPEK