Chinese EV battery manufacturing in Hungary: helping or hindering the green transition?
Szerző: Szunomár Ágnes
In: Oxford Energy Forum, Issue 144, April 2025. p. 51-54.
Absztrakt
A politikai döntéshozók a jövő autóipari technológiájaként az elektromos járművek bevezetését szorgalmazzák, mivel azok csökkenthetik az üvegházhatású gázok kibocsátását és a fosszilis tüzelőanyagoktól való függőséget. Az EU környezetvédelmi céljaival, többek között a 2035-ös kibocsátásmentes célokkal összhangban az EU több százmilliárd eurót fektet be az elektromobilitásba: az autógyártókat EV-k gyártására ösztönzi, fellendíti e járművek értékesítését, és támogatja egymillió töltőállomás telepítését. Bár az EU vizsgálja, hogy a kínai EV vállalatok részesültek-e illegális állami támogatásokból, nehéz elképzelni, hogy a régió ambiciózus EV stratégiája megvalósítható lenne a jelenleg az iparban vezető szerepet betöltő kínai vállalatok nélkül – és ami döntő fontosságú, a kínai szereplők által gyártott akkumulátorok nélkül. Ennek eredményeképpen a fennmaradó feszültségek ellenére a kínai vállalatok egyre inkább megvetik a lábukat az európai piacokon, hogy elektromos járműveket értékesítsenek és az európai gyártókat helyben gyártott akkumulátorokkal lássák el. Magyarország, ahol Európán belül a legtöbb kínai akkumulátor projekt zajlik, jól példázza Kína feltörekvő szerepét, és kivételes esettanulmányt nyújt arra vonatkozóan, hogy a kínai cégek, technológiák és ellátási láncok hogyan segítik és hogyan akadályozzák Európa zöld átállását.