Három nem hagyományos recessziós mutató alkalmazhatósága a német gazdaságra
Hajnal Zsófia bejegyzése a Világgazdasági Intézet blogján
A stagnálással és recessziós hatásokkal kapcsolatos panaszok állandó velejárói a német gazdaságról folytatott közelmúltbéli vitáknak és diskurzusoknak, mind a gazdaság szegmenseiben, mind különböző iparágaiban. A hagyományos mutatók (amelyek egy nemrégi felülvizsgálat után az eddigieknél is borúsabbnak bizonyultak) rendszerint tükrözik ezeket az aggodalmakat. A német gazdaság állapota meghatározó jelentőségű az Európai Unió számos iparágának trendjei szempontjából, beleértve az autóipari és gyógyszeripari hálózatokat, amelyek gyakorta ezen gazdasági elemzések középpontjában állnak. A tágabb német gazdasági szférán belüli események és döntések – legyenek azok pozitívak vagy negatívak a viselendő következmények tekintetében – végiggyűrűznek az európai értékláncokon, valamint a pénzügyi hálózaton, amely hatások érintettjei alól Magyarország – kereskedelmi és ipari kapcsolatai révén – sem jelent kivételt.
Bár a tágabb geopolitikai és technológiai kontextus számos olyan tényezőt hordoz, amelyek egyértelműbbek az ilyen gazdasági trendek okaival kapcsolatban, érdemes lehet röviden megvizsgálni a kísérő jelenségeket mikroszinten is. A hagyományos mutatók elsődleges szempontok maradnak az értékelés és prognózis tekintetében, azonban néhány nem konvencionális mutató a fogyasztási szokások területén szintén előrejelezhet, vagy megerősíthet gazdasági állapotokat és azok változásait…