hu / en

MTA Kiváló Kutatóhely
Keresés

hu / en

Szalavetz, A.: Hazai digitális vállalkozások – elmélet és empíria

Hazai digitális vállalkozások – elmélet és empíria

Szerző: Szalavetz Andrea

In: Szanyi Miklós, Szunomár Ágnes, Török Ádám: Trendek és töréspontok VI.: trendváltás és túlélés. Budapest: Akadémiai Kiadó, 2025. pp 64-72.

ISBN: 978 963 664 112 2

 

Absztrakt

A második világháborút követő évtizedekben az olasz kormányzatok roppant erőfeszítéseket tettek az észak-déli különbségek mérséklése érdekében. A nagy volumenű támogatások mellett és az iparosítást célzó központi beruházási programokon túlmenően a döntéshozók leginkább a déli régiók (Mezzogiorno) elszigeteltségének megszüntetésében, az észak-déli összeköttetés megvalósításában látták a kiutat: a jelenlegi olasz autópályarendszer több mint a fele a hatvanas–hetvenes években épült fel. A fejlesztési programok egyik zászlóshajója a Milánót Nápollyal összekötő Autostrada del Sole volt. Az eredmény közismert: a felzárkózás helyett drámaian nőtt az észak-dél polarizáció.

Az olasz és később az európai szintű regionális fejlesztési, felzárkóztatási programok kudarcainak, a felzárkózás elmaradásának elemzése évtizedekig foglalkoztatta a regionális fejlődéssel foglalkozó közgazdászokat. Kutatásaikból kiderült: amennyiben a fejlesztések a régiók közötti tranzakciós költségek csökkenését eredményezik, a felzárkóztatást célzó beruházások hatása az eredeti céllal éppen ellentétes lesz. Az agglomerációs hatások erősödnek, a jövedelemegyenlőtlenségek növekednek.

Ez történt Olaszországban is, és ez történik évtizedekkel később, egy másik, a tranzakciós költségeket talán minden korábbinál nagyobb mértékben csökkentő technológiai forradalom, a digitalizáció idején. Szerb irodalomáttekintése említ néhány tanulmányt, amelyek bemutatják, hogy milyen egyenlőtlenül oszlanak el a digitalizáció pozitív hatásai, milyen naivitás abban reménykedni, hogy a digitális technológiák térhódításától felgyorsul a periféria felzárkózása, csökken a fejlettségi szakadék és az esélyek úgymond „demokratizálódnak”. Témánkhoz közvetlenül az a tévhit kapcsolódik, hogy a digitális technológiák „demokratizálják a vállalkozást”.

trendek és töréspontok VI
2025.   Június  24.

H

K

Sz

Cs

P

Sz

V

26

27

28

29

30

31

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

1

2

3

4

5

6

a
2025.   Június  24.

H

K

Sz

Cs

P

Sz

V

26

27

28

29

30

31

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

1

2

3

4

5

6