Az elektromos autók gyártására való átállás hatása a közép-európai beszállítókra
Szerzők: Túry Gábor, Éltető Andrea, Szigetvári Tamás
In: ELTE KRTK, Világgazdasági Intézet, Műhelytanulmányok No. 155. (2025. október)
Absztrakt
Az akkumulátoros elektromos járművekre való átállás átalakítja az autóipart, alapvetően megváltoztatva az ellátási lánc struktúráit, a beszállítói kapcsolatokat és a technológiai prioritásokat. Annak ellenére, hogy az eladások növekedése a közelmúltban lassult, az elektromos átállás továbbra is jelentős változásokat okoz, beleértve a belsőégésű motorok és alkatrészeinek csökkenését, valamint az akkumulátor-beszállítók térnyerését – különösen Kínából és Koreából. Ez a tanulmány, amely 17 közép-európai autóipari vállalat vezetőivel készített félig strukturált interjúkon alapul, azt vizsgálja, hogy ezek az eltolódások hogyan hatnak a beszállítói hálózatokra és a vállalatok pozícióira. Az eredmények azt mutatják, hogy a legtöbb vállalat beszállítói számában és kapcsolataiban változások történtek, az ázsiai cégek részéről megnövekedett a verseny. Bár a technológiai innováció és az új képességekbe történő beruházás széles körben elterjedt, csak néhány vállalat számolt be jelentős fejlesztésről az ellátási lánc hierarchiáján belül, gyakran korlátozva a kulcsfontosságú értékláncokhoz való hozzáféréssel. Összességében az eredmények rávilágítanak a növekvő összetettségre, a versenyképességi nyomásra és a stratégiai partnerségek növekvő fontosságára az elektromos járműgyártás korában.